سبک زندگی

روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی

یک گیاه برای ادامه حیات، نیازهای اساسی از جمله نیاز به نور، خاک و آبیاری درست و به موقع دارد. آبیاری گیاهان موضوع پیچیده ای نیست، اما برای اطلاع از مقدار و وقت آبیاری و نیاز گل به آب به کمی دانش نیاز داریم. در نتیجه آگاهی از روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری گیاهان در خانه است.

ما در این مطلب تلاش می کنیم تا نکات مهم و اطلاعات کافی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی را برای شما ذکر کنیم، چون با یادگیری روش صحیح آب دادن به گلدان ها، می توانید مهمترین نیاز آن ها را بر طرف کرده و سلامت گیاهان خود را حفظ کنید.  با ما در ادامه همراه باشید.

آبیاری گیاهان آپارتمانی به روش صحیح

برای داشتن یک گیاه شاداب و سرحال باید آبیاری اصولی داشته باشید. بسیاری از افراد با زیاده روی در آبیاری گل‌ های آپارتمانی خود باعث نابودی آن‌ها می‌شوند.

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، بهتر است با گونه ی گیاه خود آشنا شوید و نیازهای آن را بدانید. یکی از علایم آبیاری بیش از حد گیاهان، زرد شدن برگ تحتانی آن‌هاست که در گیاهی نظیر دیفن باخیا اتفاق می‌افتد. البته در برخی از آن‌ها نیز مانند گل لیندا، لخت و شل شدن برگ‌های فوقانی نشانه آبیاری زیاد است. درمقابل کمبود آب در برخی گیاهان باعث شل شدگی ساقه ها، زرد شدن برگ ها، خشک و قهوه ای شدن کناره های برگ ها، ریزش گلها و.. می شود.

پس به طور کلی آبیاری کم یا بیش از حد گیاهان آپارتمانی سبب بروز علائمی در ظاهر این گیاهان می‌شود که شناسایی به موقع آن‌ها می‌توان به سلامت گیاه شما کمک کند.

در ادامه به بررسی نکات و روش هایی خواهیم پرداخت که باید برای آبیاری گیاهان آپارتمانی به آن ها توجه داشته باشید:

مقدار آبیاری گیاهان آپارتمانی

  • مقدار آبیاری گیاه وابستگی زیادی به نوع گیاه دارد. گیاهان آبدار و گوشتی به نسبت به دفعات آبیاری کمتری احتیاج دارند. در مقابل گیاهان دارای برگ های پهن تر و بزرگ تر و گیاهانی که رشد سریع تر دارند، دفعات بیشتری به آب نیاز دارند.
  • گیاهان کویری (مثل کاکتوس و ساکولنت) احتیاج دارند که خشک بمانند. قبل از آبیاری این گروه از گیاهان مطمئن شوید که خاک گیاه کاملا خشک شده باشد.
  • به اندازه گلدان ها در دفعات آبیاری دقت کنید. گلدان‌های کوچک با خاک کمتر، سریع‌تر از گلدان‌های بزرگ با خاک بیشتر خشک می‌شوند، بنابراین به دفعات آبیاری بیشتری نیاز دارند.
  • اگر خاک گیاه برای مدت طولانی خیس باشد، ممکن است باعث فاسد شدن ریشه شود. خیس بودن پیوسته خاک یعنی گیاه بیش از حد آب دریافت کرده و اکسیژن به اندازه کافی به ریشه ها نخواهد رسید.
  • بهتر است آبیاری را با سرعت کم و تا زمانی که آب از سوراخ انتهای گلدان خارج شود، ادامه دهید. از این طریق شما از باز بودن سوراخ انتهایی گلدان خود نیز مطمئن خواهید شد.
  • آب دهی عمیق و آهسته باعث می‌شود علاوه بر اینکه آب به ریشه های گیاه می رسد، خاک خشک گلدان هم به جذب دوباره آب وادار می شود.
  • توجه داشته باشید که جمع‌شدن آب در زیرگلدانی مضر است، چون گیاه پس از یکی‌دو روز که خاکش کمی خشک شد آب داخل زیرگلدانی را به‌خود جذب می‌کند و موجب پوسیدگی ریشه و در نتیجه مرگ گیاه شده و همچنین خطر تجمع حشرات و آفات را به همراه دارد.
  • گیاهانی که خود را گرفته اند، قویتر شده و ریشه های عمیقتری دارند، بیشتر از گیاهان تازه کاشته شده می‌توانند کم آبی را تحمل کنند.
  • یکی از بزرگترین اشتباهات آبیاری، تعیین کردن یک روز ثابت در هفته است. برای اکثر گیاهان، آبیاری باید در زمانی انجام شود که خاک تقریبا خشک شده است البته تنها خشک شدن سطح خاک کافی نیست، باید حدود ۴ سانتی‌متر از عمق خاک نیز خشک شده باشد. شما می‌توانید با استفاده از انگشت خود، عمق خشک خاک را بسنجید.
  • اگر نوک برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن کردند و همزمان خشک و شکننده شدند، یعنی گیاه به آب نیاز دارد. اما اگر برعکس این حالت اتفاق افتاد؛ یعنی در عین قهوه‌ای شدن برگ ها شل و نرم شدند، یعنی گیاه بیش از حد آب دریافت کرده است.

زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

  • بهترین زمان برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، در آغاز روز، یکی دو ساعت قبل یا بعد از طلوع آفتاب است زیرا آبیاری در آغاز صبح، فرصت کافی برای گیاه فراهم می‌کند که تا قبل از تبخیر شدن آب، بتواند میزان لازم را جذب کند. ساعات نخستین روز، هوا خنک‌تر بوده و در نتیجه میزان کمتری از آب تبخیر می‌شود.
  • بهتر است بدانید اگرچه ممکن است آبیاری در شب خوب به نظر برسد، اما چون خورشیدی در شب وجود ندارد که خاک و گیاه را گرم کند، آب اضافی در خاک باقی مانده و زمینه‌های ابتلای گیاه به پوسیدگی ریشه و بیماری‌های قارچی را فراهم می‌کند.
  • اگر آبیاری در صبح برای شما مقدور نیست، می‌توانید این کار را در بعدازظهر انجام دهید. بعدازظهر نیز به دلیل وجود خورشید فرصت مناسبی برای آبیاری گیاهان است.
  • دقت کنید که هنگام آبیاری گیاهان، آب بر روی برگها ریخته نشود زیرا باعث ایجاد لکه روی برگها خواهد شد. توجه داشته باشید که درست اطراف ریشه را آبیاری کنید.

آبیاری گیاهان آپارتمانی با توجه به فصل

  • در هنگام آبیاری گیاهان آپارتمانی باید به فصل ها توجه داشته باشید. با سرد شدن هوا میزان تبخیر آب از خاک گلدان کاهش پیدا می کند و در نتیجه زمان طولانی تری برای خشک شدن خاک نیاز می باشد.
  • با سرد شدن سال برخی از گیاهان به خواب زمستانی می روند. در این زمان گیاهان کمترین میزان رشد را داشته و سوخت و ساز گیاه نیز کاهش یافته و در نتیجه نیاز آبی آن ها نیز کاهش می یابد. علاوه بر این، نرخ تبخیر نیز در این فصول کمتر خواهد بود. بنابراین باید میزان آبیاری را کاهش و فواصل بین دو آبیاری را افزایش دهید. با این حال بهتر است قبل از آبیاری، سطح خاک را با دست لمس کنید که خاک تقریبا رطوبت خود را از دست داده باشد؛ چرا که آبیاری زیاد، منجر به باتلاقی شدن خاک و پوسیده شدن ریشه و در نهایت، مرگ گیاه می شود
  • در طول تابستان، یعنی زمانی که خورشید شدیدتر می‌تابد، اکثر گیاهان به آبیاری بیشتری نیاز دارند، زیرا در این فصل سوخت و ساز گیاهان و در نتیجه نیاز آبی آنها افزایش یافته و همچنین میزان تبخیر در تابستان چند برابر است.

آب مناسب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

  • اغلب گیاهان آپاتمانی، آب گرم و ولرم را به آب سرد ترجیح می‌دهند. دقت کنید که برای آبیاری از آبی استفاده کنید که سرد نباشد و دمای آن با درجه حرارت محیط یکسان باشد و کلر نداشته باشد. برای این کار، بهتر است اجازه دهید آب ۲۴ ساعت قبل از مصرف در ظرفی رو باز بماند، بدین شکل کلر آن از بین رفته و دمای آب نیز مناسب می گردد.
  • آبهای رسوب زدایی شده (آب نرم) نمی‌تواند برای گیاهان مفید باشد. این آب ها حاصل ترکیب کردن سدیم کربنات با آب سنگین هستند، به همین دلیل زیادی میزان سدیم می‌تواند برای گیاه کاملا مضر باشد. همچنین استفاده از آب سنگین نیز باعث آسیب به گیاهان می شود.
  • آب باران می تواند انتخابی عالی برای آبیاری گیاهان به شمار رود. می‌توانید با قرار دادن ظرف هایی زیر باران، به قدر کافی آن را جمع و ذخیره کنید.
  • گیاهان نیاز دارند برخی از املاح معدنی را از آب دریافت کنند. این املاح به سادگی در دسترس هستند. شما می توانید طی فعالیت های روزانه ای که دارید آب با املاح بیشتر را برای گیاه خود کنار بگذارید. برای مثال آبی که در آن تخم مرغ آب پز کرده اید یا آبی که سبزی ها را در آن می شویید دارای املاح خوبی برای گیاهان است. (دقت کنید که آب سبزی باید فاقد مواد شوینده برای شستن سبزی ها باشد.)

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم نکات اساسی روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی را برای شما بیان کنیم. چنانچه در ذهن شما پرسشی وجود دارد و یا نیاز به مشاوره تخصصی بر روی گیاه خود دارید، می توانید از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان خبره ما در ارتباط باشید.

همچنین می توانید برای تهیه انواع ملزومات گیاهان از طریق فروشگاه بذر با ما، با کیفیت ترین محصولات را تهیه نمایید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما ممنونیم.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *