علم کشاورزی

کود ضد استرس چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا تا به حال نام کودهای ضد استرس را شنیده اید؟ برای این که بدانید کود ضد استرس چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است قبل از هرچیز بدانید که گیاهان اعم از گل ها، درختان و سایر محصولات کشاورزی مانند انسان­ها و جانوران در معرض استرس‌ها و تنش‌هایی قرار می گیرند. این تنش‌ها و استرس‌ها، به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند و می توانند در عملکرد و محصول‌دهی گیاهان تاثیر بگذارند.

برای از بین بردن تنش‌های به وجود آمده در گیاهان، از انواع متفاوت کود ضد استرس استفاده می شود. این کودها می‌توانند مشکلات به‌ وجود آمده در گیاهان را کنترل کرده و باعث تعادل در گیاهان شوند.

ما در این نوشتار تلاش خواهیم کرد تا شما را با کاربردهای این کودها آشنا کرده و زمان استفاده از آن ها را برای شما توضیح دهیم. کودهای ضد استرس علاوه بر کنترل سطح هورمون های استرس زا در گیاهان باعث بهبود روند رشد گیاه نیز می شوند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی کامل با کودهای ضد استرس و کاربرد آنها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عملکرد کود ضد استرس

معمولاً اگر گیاهان و درختان در معرض استرس قرار بگیرند، مواد سمی تولید می‌کنند که در طول زمان باعث اثرات مخرب روی گیاه می شود. عملکرد کود ضد استرس بدین صورت است که می‌تواند با این مواد سمی مبارزه کند و روند زندگی گیاه را متعادل‌تر سازد و همچنین گیاه را در برابر تنش های آینده مقاوم کند.

البته دقت داشته باشید که برای هر نوع گیاه خاص کود ضد استرس مخصوصی وجود دارد. به علاوه نحوه استفاده از انواع کودهای ضد استرس بر اساس نوع گیاه متفاوت خواهد بود. برای مثال ممکن است برخی از گیاهان به مقدار کمی از این کود نیاز داشته باشند اما در شرایط دیگر، برای تأثیرگذاری بیشتر این کود روی گیاهی دیگر، مجبور به استفاده از مقادیر بیشتری از آن محصول شوید.

زمان و مقدار استفاده از کود ضد استرس

زمان و مقدار استفاده از کود ضد استرس با توجه به شرایط، دلیل و نوع گیاه آسیب دیده متفاوت است و اگر این موارد رعایت نشود می تواند باعث آسیب جدی به گیاه و محصولات شود.

برای صیفی جات گلخانه ای مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای می توان کود ضد استرس را همراه با کودهای دیگر ۲ الی ۳ هفته پس از رشد برگ های گیاهان استفاه کرد اما برای مرکبات بهتر آن است از کود ضد تنش در همان ابتدای کشت تا پایان دوره استفاده شود.

توجه داشته باشید که ممکن است در برخی موارد استفاده از کود ضد استرس و تنش با دیگر کودها و سمومی که برای گیاهان استفاده می‌شوند تداخل داشته باشند. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف حتما از راهنمایی کارشناسان این زمینه استفاده کنید.

در ضمن کودهای ضد استرس به دو صورت مایع و جامد تولید می شوند و نحوه و مقدار مصرف متفاوتی دارند. بسته به این که از آبیاری قطره ای استفاده می کنید و یا کود را به روی گیاه اسپری می نمایید، مقادیر متفاوتی از کود باید با آب ترکیب شود.

انواع کودهای ضد استرس

با توجه به دلایل مختلفی که موجب بروز استرس در گیاه می شود، کودهای ضد استرس به انواع مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به بررسی هرکدام از این عوامل خواهیم پرداخت:

تنش‌های محیطی یا جابه‌جایی گیاه

جابه جایی گیاهان و تغییر شرایط نگهداری آنها می تواند باعث ایجاد تنش محیطی بر گیاه شود. شما می‌توانید با استفاده از کود ضد استرس از آسیب رسیدن به گیاه خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید. عوض کردن گلدان گیاهان، انتقال نشا به زمین اصلی، انتقال نهال به باغ و … ممکن است برای گیاهان تنش زا باشد. پس اگر قصد دارید که محل گیاه خود را جابه‌جا نمایید، سعی کنید که استفاده از کود ضد استرس را در لیست فعالیت‌های خود قرار دهید.

تنش کم‌آبی یا خشکی

گاهی به خاطر خشکی هوا و نور مستقیم و شدید خورشید و یا عدم آبیاری گیاهان و کمبود آب خاک رطوبت خود را از دست داده و در نتیجه باعث خشکی ریشه ها می شود که تنش کم آبی یا خشکی و پژمرده شدن گیاه را به همراه دارد. این تنش با خرید کود ضد تنش گرمایی و ضداسترس قابل کنترل است. یکی از انواع کودهایی که برای جبران این حالت استفاده می شود کود هیومیک اسید می باشد که خاک را غنی کرده و گیاه را نسبت به اینگونه تنش ها مقاوم می کند و به صورت آبیاری قابل استفاده می باشد.

تنش شوری

شور شدن خاک از دیگر عواملی است که ممکن است باعث ایجاد تنش در گیاهان شود. شوری خاک باعث می شود ریشه گیاه نفوذپذیری انتخابی خود را از داده و نتواند مواد مغذی مورد نیاز را از خاک جذب کند و حتی در دریافت آب مورد نیاز گیاه نیز تاثیر می گذارد. در چنین مواردی استفاده از کود ضد استرس باعث کنترل شوری خاک خواهد شد. از جمله این کودها هیومیک اسید می باشد که املاح اضافی و سنگین خاک را کاهش می دهد.

تنش رطوبت فراوان

آبیاری اشتباه و نامنظم یا بیش از حد گیاهان نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که ممکن است باعث ایجاد استرس در گیاهان شود. زمانی که رطوبت داخل خاک بیش از حد افزایش یابد، اکسیژنی که گیاه برای رشد نیاز دارد کاهش پیدا می کند. کاهش اکسیژن باعث  تولید مواد سمی در گیاه می شود. استرس رطوبت در مقایسه با استرس خشکی برای گیاه خطرناک تر است در این شرایط شما می توانید با استفاده از کود ضداسترس هورمون‌های گیاهان را تنظیم کنید و از آسیب رسیدن بیشتر به آن‌ها جلوگیری کنید. برای مقابله با تنش رطوبتی می توانید از کود ضد تنش آمین استار و آمینو اسید مایع استفاده کنید.

تنش سرمازدگی

یکی از استرس‌هایی که در فصل سرما گیاهان را با مشکل مواجه می­کند تنش سرمازدگی است. سرمازدگی معمولا در فصل زمستان و یا اوایل بهار اتفاق می افتد و می‌تواند علائم استرس‌ شدیدی مانند کبودی و خشک شدن برگ‌ها، تغییر رنگ گل، غنچه و … را با خود به‌ همراه داشته باشد. این تنش نیز با استفاده از کودهای ضد تنش و ضد استرس که دارای آمینو اسید های ضد سرمازدگی باشند، قابل کنترل است.

 

تنش ناشی از استفاده غلط از مواد شیمیایی

برای پرورش گیاهان از مواد شیمیایی مختلفی جهت کود یا کنترل آفات استفاده می شود اما تغذیه اشتباه گیاه و یا استفاده بی رویه از کودها و آفت کش ها می تواند باعث ایجاد تنش در گیاهان شود. استفاده غلط از این مواد شما را مجبور به مصرف کودهای ضد تنش خواهد کرد.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم شما را با انواع تنش ها و استرس هایی که گیاهان با آن روبرو خواهند شد، آشنا کنیم و کاربردهای کود ضد استرس را به طور خلاصه برشمردیم. برای داشتن اطلاعات بیشتر می توانید از طریق صفحه تماس با ما از راهنمایی مشاوران ما در این زمینه بهره مند شوید و همچنین می توانید برای خرید آسان انواع کود و محصولات کشاورزی از طریق فروشگاه اینترنتی بذر با ما اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *