علم کشاورزی

اصول سمپاشی درختان میوه

درختان میوه و باغات همواره در معرض حمله آفات و حشرات هستند؛ به همین دلیل اصول سمپاشی درختان میوه یکی از نکات بسیار مهم باغداری می باشد. آفات با حمله به میوه ها باعث نابودی محصولات می شوند و ضرر سنگینی را به باغداران و کشاورزان تحمیل می کنند.

کنترل حشرات و آفات باید مطابق با اصول خاصی و در زمان مشخص انجام شود زیرا از طرفی برخی از آفات پس از ورود به داخل میوه دیگر قابل کنترل نبوده و با هیچ گونه آفت کشی از بین نمی روند و از طرف دیگر سمپاشی غیراصولی می تواند باعث آسیب به درختان شود.

در این مقاله تصمیم داریم به اصول سمپاشی درختان میوه بپردازیم و نکاتی که باید در این باره رعایت شود را برای شما بیان کنیم تا بتوانید از بهترین عملکرد درختان خود بهره مند شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مهمترین اصول سمپاشی درختان

در میان عملیات باغداری، اطلاع از اصول سمپاشی از جمله مواردی است که نه تنها به سلامت درختان کمک کرده بلکه تعیین کننده عملکرد در آینده نیز خواهد بود.

زمان مناسب برای سمپاشی درختان

پرورش درختان سالم و پربار نیازمند رسیدگی در زمان مناسب است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید برای سمپاشی کردن درختان در نظر داشته باشیم، زمان مناسب سمپاشی است. به‌طورکلی بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه اواخر زمستان و نخستین روزهای بهار است. در این فاصله زمانی، به دلیل این که هنوز برگ درختان رشد نکرده است، آفت‌کشی که به درخت می‌زنیم، همه بخش‌های درختان را پوشش می‌دهد. به‌علاوه در این فاصله زمانی، هیچ میوه‌ای روی درخت مشاهده نمی‌شود در نتیجه مسمومیتی از این طریق برای انسان ایجاد نمی شود.

در هنگام سمپاشی بهاره درختان میوه، توجه داشته باشید که دمای هوا از ۳۵ درجه سانتی‌گراد فراتر نرود، خصوصا در مناطق جنوبی کشور که احتمال رسیدن دما در فروردین ماه به ۳۵ درجه سانتی‌گراد وجود دارد.

سم پاشی زمانی انجام شود که رطوبت کافی در دسترس ریشه ها باشد. بنابراین ۱ یا ۲ روز قبل و یا بعد از آبیاری زمان مناسبی برای عملیات سمپاشی و یا کوددهی می باشد.

از آنجا که اگر درختان را در زمان گلدهی یا باز شدن شکوفه‌ها سمپاشی کنیم، زنبورها و شکوفه‌ها آسیب می‌بینند و فرآیند گرده‌افشانی با اختلال روبرو می‌شود؛ بنابراین اواسط بهمن، اسفند و روزهای نخستین بهار، زمان مناسبی برای سمپاشی درختان میوه است.

انتخاب سم آفت کش مناسب برای درختان

پس از تعیین برنامه زمانی سمپاشی درختان میوه، باید نوع سم مناسب برای درخت میوه موردنظر خود را تعیین کنید. انتخاب سم آفت کش مناسب برای درختان، تاثیر چشمگیری روی از بین بردن آفات دارد؛ بنابراین برای سمپاشی درختان، تحقیقات کافی انجام دهید تا بتوانید بهترین سم را برای درختان خود تهیه کنید.

اصول سمپاشی قبل از شروع کار

قبل از شروع سمپاشی باید اصولی را رعایت کنید که از آسیب به انسان و محیط زیست جلوگیری کند و بهترین نتیجه حاصل شود. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

  • قبل از شروع کار با یک مهندس باتجربه مشورت نموده و با توجه به فصل، نوع درخت، آفت موجود و… بهترین سم را انتخاب کنید.
  • بر روی هر سم یک برچسب وجود دارد که اطلاعات پایه شامل مقدار مصرفی برای هر گیاه، روش معمول استفاده، نکات ایمنی و… لحاظ شده است. برچسب هر محصول را با دقت مطالعه کنید.
  • از دوره پایداری سم اطلاع پیدا کنید و به نسبت ترکیب آن با آب اهمیت دهید. استفاده بیشتر، می تواند به راحتی به درختان آسیب زده و استفاده کمتر از مقدار نیز تاثیرگذار نخواهد بود.
  • با توجه به نوع آفت کش، نوع گیاه و وسعت کار، از سمپاش مناسب استفاده کنید و اندازه پاشیدن ذرات سم را تنظیم کنید.
  • از سم پاشی درختان هنگام وزش باد خودداری کنید زیرا باعث بادبردگی سموم شده و می تواند به گیاهان کنار و باغات اطراف آسیب بزند و همچنین باعث افت کارایی سم می شود.
  • از لوازم مورد نیاز برای سمپاشی همچون لباس های ایمنی، ماسک و دستکش باغبانی استفاده کنید و از تماس سم با پوست بدن و صورت خودداری نمایید.

اصول سمپاشی در حین انجام کار

  • در هنگام ترکیب سموم با آب، هرگز از دست برای هم زدن ترکیب استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید که در هنگام سمپاشی درختان میوه ها از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • درصورت احساس سوزش در نقاطی از بدن، حتما عملیات سمپاشی را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت وجود منبع آب سرباز در باغ بهتر است آن را پوشانده و در غیر این صورت، مسئله را به کارشناس اطلاع دهید تا سم مناسب این شرایط را معرفی کند.
  • برخی از سموم محلول در آب هستند اما لایه اپیدرمی روی برگ های گیاهان از نوع چربی است. در نتیجه سم به صورت قطره بر روی گیاه باقی مانده و جذب نمی شود. یکی از مهمترین اصول سمپاشی این است که از مواد افزودنی مناسب برای این قبیل سم ها استفاده شود. این مواد کمک می کنند قطرات سم به راحتی در اپیدرم حل شده و جذب گردند.

اصول سمپاشی بعد از اتمام کار

  • پس از اتمام سمپاشی حمام کرده و لباس های خود را تعویض کنید.
  • ظروف سمپاشی را به طور کامل با آب و مواد شوینده بشویید.
  • سموم را در محلی مناسب دور از گرما و نور خورشید نگه دارید و از نگهداری آن ها به مدت طولانی خودداری نمایید.
  • از ورود حیوانات خانگی و کودکان به مناطق سمپاشی شده جلوگیری کرده و این مناطق را با نصب تابلو علامت گذاری کنید.
  • در صورتی که پس از سمپاشی با فاصله کوتاهی بارندگی شد، سمپاشی را مجدد تکرار نمایید.
  • باقی مانده سموم را در محیط رها نکنید و آن ها را در چاه فاضلاب بریزید.
  • توجه داشته باشید که پس از سمپاشی درختان میوه، برای استفاده از محصولات باید تا پایان دوره پایداری سم منتظر بمانید تا اثرات سم از بین برود.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم با اصول سمپاشی درختان میوه آشنا شویم و در ادامه به بررسی نکات قبل، حین و بعد سمپاشی پرداختیم.

شما با رعایت این نکات و یا بهره گیری از راهنمایی کارشناسان خبره ما در زمینه سموم میتوانید به محصولی سالم و پربار دست یابید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر از طریق صفحه تماس با ما، میتوانید راهنمایی های لازم را دریافت کنید. همچنین از طریق فروشگاه بذر با ما می توانید انواع سموم را به صورت اینترنتی تهیه نمایید.

فروشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *