علم کشاورزی

پوسیدگی ساقه گیاهان و پیشگیری از آن

پوسیدگی ساقه گیاهان توسط ارگانیسم های قارچی مختلفی می تواند به وجود بیاید. هنگامی که ساقه مورد حمله قارچ ها قرار بگیرد، ارتباط بین ریشه و برگ ها به‌تدریج قطع می‌شود. این آسیب ساقه باعث نرسیدن آب و مواد مورد نیاز برای فتوسنتز به برگ‌ها شده و درنتیجه عملکرد رشد گیاه اختلال پیدا می کند. برای حل مشکل پوسیدگی ساقه بهترین کار پیشگیری از ایجاد این مشکل است.

از مشخصه‌های قارچی شدن ساقه، چروکیدگی ساقه، تغییر رنگ ساقه (قهوه‌ای مایل به زرد)،  و افزایش بیش از حد یا کوتاهی ساقه است. با پیشرفت بیماری در ساقه گیاه، برگ‌ها رنگشان را از دست داده و می‌ریزند.

ما در این مقاله به بررسی پوسیدگی ساقه گیاهان خواهیم پرداخت و علت های آن را بررسی کرده و روش های کنترل و پیشگیری از آن را برای شما شرح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید.

علت پوسیدگی ساقه گیاهان

دلایل پوسیدگی ساقه گیاهان و چروک شدن آن ها می تواند متفاوت باشد. قارچ ها و انگل ها، آبیاری بیش از حد یا زه کشی ضعیف گلدان، نور زیاد و آفات خورنده ساقه می توانند از علت های پوسیدگی ساقه باشند. اغلب موارد وقتی ساقه گیاه شروع به پوسیدگی می‌کند، ریشه آن نیز وضعیت مناسبی ندارد. در بسیاری از موارد عامل خرابی ساقه به ریشه‌ها مربوط است. به همین دلیل در صورت برخورد با این مسئله بهتر است اول به سراغ ریشه‌ها رفته و وضعیت آن‌ها را بررسی کنید.

  • پوسیدگی ساقه گیاهان ناشی از قارچ‌ها و انگل‌ها

یکی از علت های پوسیدگی ساقه گیاهان، قارچ‌ها و انگل‌ها و بیماری‌های ناشی از آن‌هاست. از نشانه‌های حمله قارچ ها و انگل ها به گیاه می توان به بروز لکه‌های پوسیدگی در قسمت پایینی ساقه در رنگ‌های متنوع (خاکستری، قهوه‌ای، سیاه یا قرمز) اشاره کرد. این بیماری منجر به پوسیدگی ریشه، پژمردگی و ضعیف شدن گیاه می‌شود..

  • چروک شدن ساقه گیاهان به دلیل آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد یا خیس ماندن خاک به مدت طولانی یکی از دلایل رایج پوسیدگی ساقه گیاهان است. آبیاری بیش از حد حتی در گیاهان رطوبت‌دوست هم ممکن است باعث معضل شود. همچنین در برخی موارد ممکن است میزان و تعداد دفعات آبیاری صحیح ، اما زهکشی گلدان شما نامناسب باشد. در این شرایط نیز ریشه گیاه به مدت طولانی مرطوب باقی مانده و ساقه‌ها پوسیده می‌شوند.

  • پوسیدگی ساقه گیاهان ناشی از تابش آفتاب

اگرچه این نوع پوسیدگی چندان رایج نیست، اما گاهی پوسیدگی ساقه گیاهان می تواند ناشی از قرار گرفتن آن‌ها در معرض آفتاب داغ و خشکی بیش از حد گیاه باشد. خشکی بیش از حد، آب درون ساقه را تبخیر کرده و باعث چروکیدگی آن می‌شود. در چنین مواقعی معمولاً آثاری از سوختگی روی برگ گیاه نیز به‌وجود می‌آید.

  • پوسیدگی ساقه گیاهان به دلیل آفات خورنده و مکنده ساقه

در برخی موارد آفات روی ساقه و برگ شیره گیاه را خورده و باعث جمع شدن پوست ساقه و برگ گیاه می‌شوند. اگر چروک‌های روی ساقه به‌صورت نقطه‌ای باشند و علائمی مانند زخم‌های غیرعادی، ترشحات برجسته، توده‌های چسبنده و … نیز روی ساقه مشاهده شوند، به احتمال زیاد علت پوسیدگی ساقه وجود آفات خورنده روی ساقه است.

علائم پوسیدگی ساقه گیاهان

اگر متوجه شدید که گیاه شما از پایین به بالا، با وجود رطوبت خاک، پژمرده می شود و همچنین شاخ و برگ و ساقه ها بدون دلیل مشخص کدر، قهوه ای، زرد یا سیاه می شوند، علت احتمالی تمام این علایم، پوسیدگی ساقه گیاه می تواند باشد. همچنین در برخی موارد ممکن است بوی پوسیدگی از قسمت های آسیب دیده گیاه نیز به مشام برسد.

درمان پوسیدگی ساقه گیاهان

به محض این‌که متوجه پوسیدگی در ساقه گیاه خود شدید، باید اقدامات درمانی را انجام دهید. اگر در مراحل اولیه این مشکل به وجود آن پی ببرید، شانس بیشتری برای حل و درمان کامل آن خواهید داشت. در این شرایط اصلی‌ترین مرحله در درمان گیاه حذف کردن قسمت آلوده گیاه و خاک و ضدعفونی این نواحی محسوب می‌شود. برای این کار باید بتوانید قلمه هایی سالم از گیاه آسیب دیده جدا کنید.

برای گیاهی که دچار پوسیدگی ساقه در اثر مرطوب ماندن بیش از حد شده است، بهتر است ابتدا باید میزان آبیاری را کم کرده تا رطوبت گیاه کاهش یابد. سپس ریشه‌ها را چک کرده و در صورت خرابی یا پوسیده شدن، قسمت پوسیده را جدا کرده و مجدداً ریشه را درون خاک قرار دهید.

اما به طور کلی زمان هایی که پوسیدگی ساقه گیاه با پوسیدگی ریشه همراه باشد امکان نجات گیاه وجود نخواهد داشت.

پیشگیری از پوسیدگی ساقه گیاهان

مانند بسیاری از مشکلات گیاهان در بیماری پوسیدگی ساقه نیز بعد از درگیر شدن گیاه کار زیادی نمی‌توان برای آن انجام داد؛ در نتیجه بهتر است با انجام اقداماتی از پوسیده شدن ساقه گیاهان پیشگیری کنیم.

  • هرچه گیاه سالم‌تر باشد، احتمال ابتلای آن به بیماری کمتر است. مطمئن شوید که گیاه تمام مواد غذایی موردنیازش را دریافت می‌کند.
  • گیاه را به اندازه آبیاری کنید و فقط زمانی که گیاه به آب نیاز دارد آن را آبیاری نمایید و خاک را خیس نگه ندارید.
  • اگر خاک شما آلوده به یکی از انواع قارچ شده است، خاک را عوض کرده و آن را با خاک سالم جایگزین کنید. این کار به گیاه شروعی تازه می‌دهد و در رشد بهتر آن بسیار مؤثر است.
  • خاک با زهکشی ضعیف وقتی با هوای گرم محیط ترکیب می‌شود، مکانی مناسب برای رشد قارچ‌ها را فراهم می‌آورد. بنابراین از ظروف تمیز و با زهکش مناسب استفاده نمایید.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا در مورد پوسیدگی ساقه گیاهان توضیح دهیم و روش های پیشگری و علت های این مشکل را بررسی کردیم.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه گیاهان خود از طریق صفحه تماس با ما از راهنمایی مشاوران آگاه ما در این زمینه بهره مند شوید. همچنین برای خرید آسان محصولات کشاورزی، انواع کود و مکمل های گیاهی می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی بذر با ما اقدام نمایید و خریدی لذت بخش را تجربه نمایید.

از این که ما را تا اینجا همراهی نمودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *