علم کشاورزی

کود هیومیک اسید چیست و چه مزایایی دارد؟

کود هیومیک اسید چیست و چه مزایایی دارد؟ شاید برای شما عزیزان نیز این سوال پیش آمده باشد و جواب درستی برای آن نداشته باشید. به طور کلی هیومیک اسید ماده ای آلی است که شامل ترکیبات غنی از گیاهان دریایی که میلیون ها سال پیش وجود داشته اند، می باشد. ما در این نوشتار تلاش خواهیم کرد تا شما را با این محصول آشنا کرده و مزایا و فواید آن را برای شما توضیح دهیم.

هیومیک اسید چیست؟

اسید هیومیک از تجزیه اجساد گیاهان و جانوران و به طور کلی مواد ارگانیک و طبیعی و طی فرآیندهای طولانی مدت به دست می آید. گیاهان و جانوران مدفون‌شده در خاک، در اثر تابش نور خورشید و با وجود گرما و رطوبت تبدیل به منبع خوبی از مواد آلی و معدنی می شوند و هیومیک یکی از این مواد معدنی می باشد.

شکل مولکولی این ماده شامل زنجیری بلند و سنگین و با رنگ قهوه ای است. هیومیک اسید به طور طبیعی در چرخه حیات و در خاک، اقیانوس و رودها وجود دارد. این ماده از جهت ثمربخشی خاک و بالابردن بازدهی و حتی کیفیت کشت و زرع اهمیت زیادی دارد.

مزایای استفاده از هیومیک اسید

هیومیک اسید یک کود کاملا طبیعی و ارگانیک می باشد و به همین خاطر برای تمام محصولات کشاورزی و گیاهان آپاتمانی قابل استفاده است. این محصول با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و مزایای بی شماری دارد در ادامه تعدادی از این مزایا را برای شما مطرح خواهیم کرد:

  • هیومیک اسید با بهبود ساختار خاک سبب می شود تا ریشه های گیاهان دسترسی بهتری به آب و هوا داشته باشند.
  • این اسید باعث می شود تا آب بهتر در خاک حفظ شود. افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک باعث می شود تا به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی شود و از طرف دیگر باعث افزایش مقاومت خاک به خشکسالی می شود.
  • هیومیک اسید با تحریک آنزیم های موجود در خاک باعث افزایش محصول دهی می شود. این محصول باعث افزایش جذب عناصر مغذی از جمله فسفر و نیتروژن و پتاسیم شده و سرعت رشد گیاه را در پی دارد.
  • این ماده موثر باعث تعادل در PH خاک شده و همچنین میزان نمک خاک را کاهش می دهد.
  • از مزایای دیگر هیومیک اسید می توان به حذف مواد سمی از خاک که از استفاده بی‌رویه از کود‌های شیمیایی به وجود آمده است، اشاره کرد.
  • به طور کلی مصرف هیومیک اسید باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری، آفات، شوک ناشی از جابه جایی می شود.

نحوه مصرف هیومیک اسید

کود هیومیک اسید در سه نوع گرانول، مایع و پودری عرضه می‌شود؛ که انواع پودری و مایع آن پر مصرف تر بوده و محبوبیت بیشتری دارد. مقدار مصرف هیومیک اسید پودری و مایع روی بسته بندی آن ها ذکر شده است و معمولا به صورت آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

کود هیومیک اسید مایع نسبت به اسید هیومیک های پودری دارای درصد پایین تری از ترکیبات هیومیک و فولویک اسید می باشد. هیومیک اسید پودری دارای حلالیت بیشتری نسبت به نوع مایع آن بوده و رسوب نمی کند. به همین خاطر در آبیاری قطره ای کاربرد فراوانی دارد.

روش دیگری که از هیومیک اسید استفاده می شود، روش بذر مال نام دارد که در این روش بذرها را قبل از کشت در محلول هیومیک اسید قوطه ور می شوند و بعد از چند دقیقه از محلول خارج شده و کشت می شوند.

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان مختلف متفاوت می باشد اما به طور کلی برای گیاهان کشاورزی بهتر است قبل از کاشت محصول کوددهی انجام شود و برای نهال درختان نیز بهتر است در زمان کاشت از هیومیک اسید استفاده کنید.

فواید هیومیک اسید

برخی از فواید هیومیک اسید که باعث شده تا طرفداران زیادی به آن جذب شوند عبارتند از:

  • استفاده آسان و بدون دردسر آن ها
  • مقرون به صرفه بودن هیومیک اسید
  • کاهش هزینه ها به نسبت خرید کمپوست
  • افزایش طول عمر گیاه و جلوگیری از آلودگی خاک

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کود هیومیک اسید آشنا کنیم و مزایا و فواید آن را برای شما بیان کردیم. به طور کلی می توان گفت که این کود هیچ ضرری برای گیاه شما نخواهد داشت، زیرا این ماده با ارزش به صورت طبیعی خاک را غنی کرده و هیچ ماده مضری را وارد محیط زیست نمی‌کند.

شما عزیزان برای دریافت راهنمایی در خصوص گیاهان خود می توانید از طریق صفحه تماس با ما از راهنمایی کارشناسان آگاه ما بهره مند شوید. همچنین برای خرید آسان محصولات کشاورزی، انواع کود و سمپاش می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی بذر با ما خریدی راحت و ایمن را تجربه نمایید. از این که تا اینجا با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *