علم کشاورزی

روش نگهداری و تکثیر گیاه سانسوریا

نگهداری گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا از خانواده ساکولنت ها گروهی از گیاهان مقاوم و بسیار زیبا هستند که جزو گیاهان آپارتمانی بسیار پرطرفدار به حساب می‌آیند. روش نگهداری و تکثیر گیاه سانسوریا به دلیل مقاومت بالا نسبتا آسان می باشد و برای افرادی که به تازگی تصمیم دارند از گیاه در فضای خانه و یا محیط اداری استفاده کنند، بهترین پیشنهاد است.

در این مقاله قصد داریم شما را با روش نگهداری و تکثیر گیاه سانسوریا آشنا کنیم و اصول نگهداری، ویژگی ها و انواع تکثیر این گیاه را برای شما توضیح خواهیم داد.

گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا گیاهی بسیار مقاوم است و عمر طولانی دارد و در بعضی از موارد به سانسوریا، نامیرا نیز گفته می شود. این گیاه بومی آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آمریکاست. گیاه سانسوریا از گیاهان موثر در تصفیه هوا به حساب آمده و می تواند سمومی مانند فرمالدئید، زایلن و تولوئن را از محیط جذب کند. این گیاه علاوه بر تصفیه هوا باعث از بین رفتن بوی بد محیط می شود. ضمن اینکه با افزایش تولید اکسیژن باعث بهبود هوای اتاق خواب شده و به کیفیت خواب شما می افزاید.

معروف ترین گونه این گیاه، سانسوریا شمشیری است که به نام زبان مادر شوهر نیز شناخته می شود. این گونه گیاه سانسوریا معمولاً برگ های تیز و گوشتی و بلندی دارد. از انواع گیاه سانسوریا می توانیم به سانسوریا مهتابی، گیاه سانسوریا نقره ای، گیاه سانسوریا ابلق، سانسوریا پاکوتاه و … اشاره کرد.

روش های نگهدای گیاه سانسوریا

آبیاری

اولین نکته در نگهداری از سانسوریا آبیاری این گیاه است. گیاه سانسوریا گیاهی است که در برابر کم آبی مقاومت بالایی دارد. بهترین زمان آبیاری گیاه سانسوریا، هنگامی است که مطمئن شوید سطح خاک گلدان تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شده باشد. آبیاری بیش از حد این گیاه باعث پوسیدگی ریشه و در نتیجه شل شدن و گندیدگی برگ های آن می شود. معمولاً در طول تابستان هفته ای یک بار و در زمستان هر دو هفته یک بار، آبیاری این گیاه کافی است. هرچند این میزان، بسته به محیط نگهداری گیاه، درجه حرارت و میزان نورِ دریافتی آن متغیر خواهد بود.

خاک مناسب 

گیاه سانسوریا، به خاکی سنگین با ترکیبی از ماسه، رس و مواد آلی نیازمند است و در چنین خاکی رشد بهتری خواهد داشت.  بهترین محدوده PH خاک برای رشد گیاه سانسوریا بین ۵.۴ تا ۵.۷ است، یعنی خاکی کمی اسیدی تا خنثی.

اگر می خواهید این گیاه را در باغچه و فضای باز بکارید بهتر است جایی را انتخاب کنید که خاک آن دارای این ویژگی ها بوده و نور مستقیم خورشید به گیاه نتابد.

دمای مناسب

گیاه سانسوریا با توجه به زیستگاه اصلی خود، هوای گرم را ترجیح می دهد و جزو گیاهان مقاوم به گرما است. بهترین دما برای نگهداری گیاه سانسوریا، بین ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است؛ اما باید توجه داشت که گرمای بیش از حد باعث خم شدن و شل شدن برگ ها می شود. از طرفی، گیاه سانسوریا به سرما حساس می باشد و به خاطر گوشتی بودن برگ ها، سرمای زیاد باعث یخ زدگی گیاه شده و به مرور گیاه از بین خواهد رفت بنابراین بهتر است که در معرض برف و باران قرار نگیرد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان این گیاه را مقابل باد کولر و یا کنار شوفاژ قرار ندهید.

رطوبت مناسب 

به طور کلی گیاه سانسوریا به رطوبت زیادی احتیاج ندارد و همانطور که گفته شد جزو گیاهان مقاوم به خشکی می باشد ولی اگر محیط اطراف گیاه خیلی خشک باشد، می توانید برای تامین رطوبت آن از غبارپاشی و یا ساخت جزیره استفاده کنید. برای ساخت جزیره، ابتدا در زیر گلدانی چند لایه سنگریزه بریزید و مقداری آب روی آن بریزید و سپس گلدان سانسوریا را بر روی آن قرار دهید، به طوری که کف زیر گلدان خشک باشد.

نور مناسب

سانسوریا جز گیاهان مقاوم به کم نوری می باشد به طوری که حتی در سایه و یا نورهای مصنوعی مانند لامپ های رشد نیز می تواند به خوبی دوام آورد. اما با توجه به این که این گیاه بومی مناطق آفتابی می باشد، بهتر است آن را در فاصله ای مناسب (حدود ۲ متر) از پنجره جنوبی که نسبتا آفتاب گیر است قرار دهید. توجه کنید نور مستقیم به برگ های سانسوریا برخورد نکند چرا که گرمای نور خورشید باعث بی حالی و خم شدن برگ های سانسوریا می گردد.

به خاطر داشته باشید که گونه‌های ابلق این گیاه، به نور بیشتری نیاز دارند و در صورت کمبود نور برای این گونه‌ها، رده‌های زرد رنگ گیاه، کمرنگ خواهند شد.

کود مناسب

گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگر، نیاز به غذا دارند، سانسوریا نیز این قاعده مستثنا نیست. اگر دوست دارید در طول نگهداری از سانسوریا شاهد رشد بیشتر آن باشید، لازم است به آن کود بدهید. برای تقویت گیاه سانسوریا، می توانید از کود گیاهان آپارتمانی زینتی و یا کود شیمیایی ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید و در فصل رشد گیاه سانسوریا یعنی در بهار و تابستان، هر دو الی سه هفته یکبار بعد از آبیاری، کوددهی را انجام دهید و کوددهی را در زمستان متوقف کنید. برای -گیاه سانسوریا به هیچ وجه از کودهای حیوانی استفاده نکنید، چرا که باعث آلوده شدن و یا سوختن ریشه های این گیاه میشود .

گلدان مناسب

یکی از نکات مهم جهت نگهداری گیاه سانسوریا توجه به گلدان مناسب است. مناسب ترین گلدان جهت نگهداری سانسوریا، گلدان های پهن و با عمق کم است که به خوبی گیاه در داخل آن قرار می گیرد. چون سیستم آبرسانی ریشه سانسوریا در خاک کم عمق بهتر عمل می‌کند. ضمن اینکه به زهکشی مناسب گلدان هم توجه کنید، چراکه انباشته شدن آب در خاک و اطراف ریشه، باعث پوسیده شدن و از بین رفتن ریشه گیاه می‌شود.

برای گیاه سانسوریا استفاده از گلدان های پلاستیکی و سفالی گزینه خوبی می باشد، از انتخاب گلدان های بزرگ و گلدان های آهکی جداً خودداری کنید. اگر قصد کاشت این گیاهدر گلدان های لوکس و بزرگ را دارید، بهتر است ابتدا گیاه سانسوریا در داخل گلدان پلاستیکی کاشته شود و سپس داخل گلدان مد نظر قرار گیرد و اطراف آن با پوکه رنگی تزیین کنید.

روش های تکثیر سانسوریا

یکی از قسمت های جذاب پرورش گیاه سانسوریا، تکثیر آن است. تکثیر گیاه سانسوریا بسیار آسان است و هر فرد مبتدی می تواند آن را انجام دهد. بهترین زمان برای قلمه زدن سانسوریا، در فصل بهار است. در ادامه به توضیح روش های تکثیر این گیاه می پردازیم:

قلمه زدن سانسوریا در خاک

بهترین روش تکثیر سانسوریا، قلمه زدن در خاک است. جهت قلمه زدن گیاه سانسوریا، ابتدا یک برگ سالم را از پایین ترین قسمت گیاه با یک کاتر تیز و استریل ببرید و آن را به تکه های ۸ الی ۱۰ سانتیمتری تقسیم کنید. سپس تکه های جدا شده را به مدت دو الی سه روز در هوای آزاد نگهداری کنید تا انتهای آن کمی پینه ببندد و سپس برگ های بریده شده را به صورت عمودی و تا نیمه در ظرفی با عمق کم که داخل آن ترکیب مساوی از ماسه و پرلیت است قرار دهید؛ دقت کنید که قسمت‌های بریده شده را سر و ته داخل خاک نگذارید. ( می توانید برای نتیجه بهتر، قبل از کاشت تکه های بریده شده را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید)

در قدم بعد، سطح روی خاک را با اسپری آب پاشی کنید و سپس بر روی آن را با پلاستیک بپوشانید. آبیاری را به صورت هفتگی ادامه دهید، با این روش ۳ الی ۴ هفته طول می‌کشد تا قلمه ها ریشه کنند. سپس می توانید قلمه ها را در گلدان های جداگانه بکارید تا پا جوش ها از کنار آن بروید.

قلمه زدن سانسوریا در آب

یکی از ساده ترین روش های تکثیر گیاه سانسوریا قلمه زدن آن در آب می باشد. به این طریق است که یک برگ جوان و بالغ سانسوریا را انتخاب کنید و با چاقو به تکه های هشت الی ده سانتی متری تقسیم کنید، قسمت پایین تکه های بریده شده را به صورت هشتی شکل ببرید و همانند قلمه زدن در خاک، به مدت دو روز در معرض هوا قرار دهید تا کمی خشک شود و پینه ببندد. سپس به کمک گیره، قلمه را داخل آب قرار دهید.

پیشنهاد می شود، در داخل آب کمی هورمون ریشه زایی بریزید، این کار به افزایش ریشه زایی قلمه شما کمک می کند. وقتی ریشه‌ها به اندازه کافی بزرگ شدند وقت آن رسیده که گیاه را به گلدان مخصوص خود منتقل کنید.

تکثیر سانسوریا از طریق جدا کردن ریزوم

یکی دیگر از روش های تکثیر گیاه سانسوریا، استفاده از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم های آن می باشد. زمانی که برگ های گیاه بلند شد و گلدان از برگ پرشد، نشان دهنده این است که ریزوم تمام گلدان را اشغال کرده است. در این زمان باید گیاه مادری را از خاک به آرامی خارج کرده و با کمک قیچی باغبانی، قسمت زیر زمینی گیاه سانسوریا را به چند قسمت تقسیم کنید. توجه داشته باشید که هر قسمت شامل ریزوم باشد.

سپس هر قسمت را داخل گلدان قرار داده و با محلول ریشه زایی آبیاری کنید.

تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش های گیاه

برای این روش، بعد از بزرگ شدن گیاه و پاجوش‌های آن، گیاه را از گلدان خارج کرده و پاجوش ها را به آرامی از گیاه مادری جدا کنید و در گلدان مجزا و به صورت ایستاده بکارید و سپس آن را آبیاری کنید. فقط دقت کنید که پاجوش‌ها خیلی کوچک نباشند. ممکن است مدتی طول بکشد تا گیاه ریشه عمیق بدهد. بهتر است این کار را هنگام تعویض گلدان و یا تعویض خاک گلدان انجام دهید.

برای داشتن پاجوش های بیشتر از گیاه سانسوریا، بهتر است از گلدانی استفاده کنید که یک سایز از سایز مناسب کوچکتر باشد. گلدان کوچکتر باعث می شود گیاه به سرعت در همه جای گلدان ریشه دهد و بقیه انرژی آن صرف پاجوش زدن شود. دقت کنید که گلدان شما زهکشی مناسب داشته باشد.

جمع بندی

در این نوشتار تلاش کردیم تا اصول کلی نگهداری از گیاه سانسوریا را برای شما شرح دهیم و در ادامه به توضیح روش های تکثیر این گیاه پرداختیم. پیشنهاد می شود در صورت نیاز به مشاوره بیشتر از طریق صفحه تماس با ما از راهنمایی مشاوران آگاه ما بهره مند شوید.

همچنین شما می توانید برای تهیه محصولات کشاورزی، انواع کود و مواد مغذی گیاهان به صورت آسان از طریق فروشگاه اینترنتی بذر با ما اقدام نمایید.

از این که تا اینجا با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *