کشت بافت

برنامه غذایی ذرت

ذرت با نام (Zea mays) گیاهی تک لپه بوده و دارای برگ های غلاف داری می باشد که دور ساقه را در بر می گیرد. ساقه گیاه ذرت توپر بوده و حدودا ۲ تا ۴ سانتی متر قطر دارد. گل های نر و ماده ذرت در مکان های مختلفی بر روی بوته قرار می گیرند. دمای مناسب برای کاشت ذرت، زمانی است که دمای خاک طی ۳ تا ۴ روز متوالی بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی گراد باشد. در طی مراحل رشد می بایست برنامه غذایی ذرت اصولی و متناسب با نیازهای این گیاه باشد تا رشد مناسب و عملکرد بالایی داشته باشد.

گیاه ذرت، دارای کاربردهای مختلفی مانند غذای انسان و همچنین خوراک دام می باشد. تنوع و ارقام مختلف ذرت و همچنین عادات رشدی آن باعث شده که در بخش های مختلف مورد کشت و کار قرار گیرد. در حال حاضر عملکرد بسیاری از محصولات مانند ذرت رو به افزایش می باشد. برای جلوگیری از کاهش رشد و عملکرد گیاهان، نیازمند اجرای یک برنامه غذایی اصولی و متناسب با گیاه می باشیم.

در ادامه برنامه غذایی ذرت و زمان های کوددهی در این گیاه توسط کارشناسان تیم کشاورزباشی بیان شده است. شما می توانید ضمن اجرای این برنامه با کارشناسان ما در ارتباط باشید. توجه داشته باشید برنامه ارائه شده به صورت کلی می باشد و در شرایط مختلف امکان تغییر آن می باشد.

برنامه غذایی ذرت

ضرورت انجام آزمایش خاک قبل از کاشت ذرت:

قبل از سرمایه گذاری برای کاشت و پرورش گیاهان مختلف مانند ذرت، باید از وضعیت خاک، بافت و کمبودهای غذایی آن اطلاع داشت تا به طور هدفمند و با برنامه اقدام به کشت این محصول کرد. بنابراین برای داشتن یک برنامه غذایی اصولی و متناسب با گیاه ذرت، به انجام آزمایش خاک احتیاج می باشد.

آزمایش خاک میزان عناصر غذایی موجود در خاک را مشخص می کند و همچنین میزان اسیدیته و شوری خاک را نشان می دهد که طبق آن کارشناس می تواند برنامه کودی مناسب را ارائه دهد.

برنامه غذایی ذرت قبل از کاشت:

قبل از کاشت بذور ذرت، می توان یکسری اقدامات به منظور کمک به رشد و جوانه زنی بهتر آنها در خاک کرد. هنگام دیسک زنی زمین می توانید کودهای فسفات و پتاس را بر روی زمین بپاشید و با خاک مخلوط کنید. همچنین می توان قبل از کاشت ذرت به منظور افزایش رشد آنها از کود مرغ مایع، اسید هیومیک و کود گوگرد مایع همراه آب در مزرعه استفاده کرد.

برنامه غذایی ذرت قبل از بذر پاشی:

بذرمال کردن بذور قبل از کاشت به منظور افزایش جوانه زنی، سرعت رشد بذور و همچنین استقرار و رشد یکنواخت آنها امری حائز اهمیت می باشد. قبل از کاشت بذور ذرت، می بایست از بذرمال های مختلف مانند بذرمال روی و اسید هیومیک استفاده کرد و سپس نسبت به کاشت آنها اقدام کرد.

کوددهی ذرت هنگام آبیاری اول:

پس از کاشت بذور باید نسبت به آبیاری آنها اقدام کنید و تا زمان جوانه زنی سطح کاشت را همواره مرطوب نگه دارید. هنگام آبیاری اول مزرعه ذرت، می بایست یکسری کودها را به منظور تامین نیاز گیاهچه، افزایش رشد و عملکرد آن استفاده کرد. در این مرحله می توانید از کود کامل npk یا همان سه بیست به همراه اسید هیومیک به صورت کود آبیاری استفاده کنید.

کود سه بیست دارای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم هرکدام به میزان ۲۰ درصد می باشد، که هرکدام از این عناصر نقش خاصی را در گیاه ایفا می کنند و برای رشد گیاه ضروری می باشند.

اسید هیومیک یکی از ترکیبات اصلاح کننده خاک می باشد و با افزایش فعالیت میکروارگانیسم های مفید خاکزی باعث حاصلخیزی خاک می شود. مصرف اسید هیومیک همراه کودهای دیگر باعث افزایش جذب و دسترسی بهتر گیاه به عناصر غذایی می شود.

نیاز غذایی ذرت در مراحل شش تا هشت برگی:

پس از رشد گیاه ذرت، در مراحل ۶ تا ۸ برگی می بایست یکسری اقدامات مانند از بین بردن علف های هرز مزرعه و خاک دهی پای بوته های ذرت صورت گیرد. برنامه غذایی ذرت در مرحله ۶ تا ۸ برگی که یکی از مراحل حساس رشدی بوده مصرف یکسری کودها مانند سه بیست، اسید هیومیک همراه آبیاری و کودهای ریزمغذی، اسید آمینه و جلبک دریایی به صورت محلول پاشی می باشد.

در نظر داشته باشید که نوع کود و میزان مصرف هرکدام باید طبق نتیجه آزمایش خاک و نظر کارشناس گیاهپزشک صورت گیرد.

برنامه غذایی ذرت در زمان ساقه رفتن:

یکی دیگر از مراحل حساس در رشد گیاه ذرت، مرحله به ساقه رفتن گیاه می باشد. مدیریت آبیاری، اجرای برنامه اصولی و کوددهی مناسب با این مرحله به افزایش رشد گیاه و عملکرد محصول کمک زیادی می کند.

در مرحله ساقه دهی ذرت مصرف کودهای کامل مانند سه بیست و اسید هیومیک همراه آبیاری و مصرف جلبک دریایی و سیلیکات پتاسیم به صورت محلول پاشی توصیه شده است.

کوددهی ذرت در زمان ظهور ابریشم یا گل نر:

در زمان ظهور ابریشم یا همان گل های نر در گیاه ذرت، مصرف کودهایی از قبیل اسید آمینه و ریزمغذی به صورت محلول پاشی و کود پتاس بالا همراه آبیاری به منظور افزایش عملکرد گیاه ذرت توصیه شده است. همان طور که گفته شد کوددهی ذرت در این مرحله باید طبق نتیجه آزمایش خاک و نظر کارشناس گیاهپزشک باشد.

برنامه غذایی ذرت زمان شیری شدن بلال:

یکی دیگر از مراحل حساس در رشد گیاه ذرت، مرحله شیری شدن بلال می باشد. مصرف یکسری کودها مانند اسید آمینه به صورت محلول پاشی و سولفات پتاسیم یا همان سولو پتاس که دارای درصد بالایی پتاسیم می باشد، همراه آبیاری توصیه شده است. مصرف پتاسیم در این مرحله باعث پر شدن دانه، بهبود کیفیت محصول و همچنین افزایش خاصیت انبارداری آن می شود.

 در جدول زیر برنامه غذایی ذرت با میزان و روش مصرف به طور کامل آمده است:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *