علم کشاورزی

مبارزه با کنه تارعنکبوتی

کنه تار عنکبوتی

کنه تارعنکبوتی با نام علمی Spider mite  آفات کوچکی هستند که به عنکبوت های ریز شباهت دارند. این کنه ها یکی از خطرناک ترین آفات درختان میوه سردسیری و بسیاری از گونه های مختلف گیاهان زراعی می باشند. کنه های تارعنکبوتی می توانند صدمات زیادی به گیاهان وارد کنند. دلیل نام گذاری این حشرات داشتن هشت پا است که نوعی عنکبوت به شمار می روند.

این آفت در جمعیت های زیاد، روی اکثر درختان میوه از جمله گردو خسارت زیادی وارد کرده و به میوه ها از نظر کمی و کیفی به شدت آسیب می رسانند.

مشخصات کنه تارعنکبوتی

انواع مختلفی از کنه تارعنکبوتی وجود دارد که در رنگ های قرمز، سبز، زرد یا قهوه ای دیده می شود که شایع ترین آن ها کنه تارعنکبوتی دو لکه ای و کنه تارعنکبوتی قرمز است. این آفت علیرغم اندازه کوچکش، به دلیل ظرفیت تولید مثل بالا قادرند به سرعت آسیب های شدیدی را به گیاه وارد کنند.

هنگامی که هوا در بهار گرم می شود، کنه تارعنکبوتی ظاهر می شود؛ این آفت می تواند گیاهان را ضعیف کرده و آن ها را مستعد بیماری و مشکلات دیگر کند.

کنه‌های عنکبوتی بسیار ریز و عملا نامرئی هستند و خلاص شدن از شر آنها نیز آسان نیست اما می‌توانید با درمان های خانگی طبیعی، روش‌های کنترل بیولوژیکی، یا آفت‌کش‌های شیمیایی که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت، با آنها مقابله کنید.

علائم وجود کنه تارعنکبوتی در درختان

احتمالا قبل از مشاهده کنه تارعنکبوتی، علامت های توری شکلی را در گوشه‌های ساقه‌ها یا زیر برگ‌ها مشاهده کنید؛ اولین نشانه کنه تار عنکبوتی، همین تارهای کوچک آنها روی گیاه است.

از علائم دیگر کنه تارعنکبوتی در درختان الگوهای نقاط نقره‌ای یا وجود لکه روی برگ‌های گیاه است. با نگاهی دقیق‌تر می‌توانید نقطه‌های کوچک سفیدی که در سرتاسر تارها پراکنده شده‌اند را مشاهده کنید. این نقاط کوچک سفید در واقع کنه‌های تارعنکبوتی هستند!

این کنه به خاطر دو لکه ی تیره ای که در پشت خود دارد به کنه دو لکه ای معروف است. این لکه ها بهترین وسیله شناسایی این کنه ها می باشند. اگر مشکوک به وجود آفت کنه تارعنکبوتی به گیاهتان هستید، یک تکه کاغذ سفید را زیر برگ ها قرار دهید و گیاه را به آرامی تکان دهید؛ کنه تارعنکبوتی شبیه ذرات فلفل آسیاب شده هستند.

این آفت از قسمت های تیز دهان خود برای گاز گرفتن بافت گیاه استفاده می کند. در صورت سفید شدن، تغییر رنگ یا زرد شدن برگ ها می توانید کنه تارعنکبوتی را شناسایی کنید. در حالتی که هجوم کنه تارعنکبوتی از کنترل خارج شده باشد، تعداد زیادی از موجودات کوچک شبیه نقطه را مشاهده خواهید کرد که در زیر تارها می خزند.

کنه تار عنکبوتی

خسارت های وارده کنه تارعنکبوتی

کنه تار عنکبوتی در دو مرحله از زندگی خود یعنی نیمف و کنه بالغ به برگسار گیاه آسیب وارد می کند. کنه با قطعات دهانی خود بافت گیاه را سوراخ کرده و از محتویات شیره گیاهی استفاده می‌کند که در اثر این عمل نقاط یا لکه هایی با رنگ سبز کم رنگ بر روی پهنه برگ ایجاد می‌شود. اگرچه در ابتدا این زخمها کوچک هستند اما زمانی که صدها کنه تارعنکبوتی در حال تغذیه از برگ گیاه باشند، این  زخمها به هم پیوسته و به صورت نواحی زرد رنگ قابل مشاهده می‌شوند و به دلیل از بین رفتن بخشی از پهنک برگها و یا حتی تمامی آنان غذاسازی گیاه کم شده و در نتیجه مانع رشد آنها می شود.

در نتیجه هجوم این آفت برگ ها ممکن است به تدریج به رنگ برنز درآیند و چروکیده شوند و ریزش برگ ها زودتر از وقت موعد انجام گیرد.

مبارزه با کنه تارعنکبوتی

روش‌های طبیعی

  • یکی از روش های طبیعی مقابله با کنه تارعنکبوتی شستشوی گیاه با آب خالص و با فشار مشخص است به طوری که تمام سطح گیاه شسته شود. دقت کنید که شستن سطح زیرین برگ و سرشاخه‌ها در درختان تازه هرس شده بسیار مهم است.

آنچه که اهمیت دارد استفاده از سمپاش مناسب دارای فشار پاشش مناسب و دقت در شستشوی درخت است. بهتر است درخت از بالا به پایین و از جهات مختلف شستشو داده شود. در نهال های تازه غرس شده و درختان جوان حتی ممکن است لازم باشد که تک تک سرشاخه ها با فشار آب لازم جهت پاک کردن کنه ها شسته شوند.

  • استفاده از صابون‌ها یا روغن‌های حشره‌کش روش موثر دیگری در مبارزه با کنه تارعنکبوتی است.

صابون‌ها و روغن‌های حشره‌کش در برابر کنه‌ها مؤثر هستند و کمترین سمیت را برای افراد، سایر موجودات غیر هدف و محیط زیست دارند‌.

روش‌های بیولوژیکی

کنترل بیولوژیکی کنه تار عنکبوتی نیز از روش های مبارزه با این آفت می باشد. در این روش از انتشار حشرات مفید برای از بین بردن کنه تارعنکبوتی استفاده می شود، بدین صورت که از ارگانیسم های زنده، حشرات و دشمنان طبیعی کنه تارتن مثل تریپس شکارگر (predatory thrips)، کنه شکارگر (predatory mites)، کفشدوزک و سن شکارگر (minute pirate bugs) استفاده می شود.

کنه تارعنکبوتی

روش‌های زراعی

  • توجه داشته باشید از آنجا که این کنه مدتی از زندگی خود را روی علفهای هرز می گذراند، مبارزه با علف های هرز نقش موثری در کاهش جمعیت کنه تارعنکبوتی دارد و از روش های طبیعی مبارزه با این آفت محسوب می شود.
  • آبیاری مزرعه و باغ باید به صورت مرتب صورت گیرد. طبق بررسی های انجام شده وجود رطوبت در خاک می تواند مانع گسترش این آفت شود.
  • یکی از بهترین راه های مبارزه با کنه تارعنکبوتی، حمایت از دشمنان طبیعی این آفت، با کم کردن مصرف غیر ضروری سموم شیمایی می باشد.

روش‌های شیمیایی

  • دقت داشته باشید که بکارگیری آفت کش هایی با طیف وسیع که در از بین بردن کنه ها موثر هستند می تواند موجب از بین رفتن حشرات مفید شود و همچنین گاهی کنه‌ها به کنه‌کش ها مقاومت پیدا می‌کنند. بنابراین لازم است تا در نوع سموم کنه‌کش تنوع را رعایت کنید تا چنین مقاومتی بوجود نیاید.
  • نکته مهم دیگر در مبارزه با کنه به روش شیمیایی این است که برخی از کنه کش ها برای برخی از گیاهان سمی هستند و به  گیاه آسیب می‌رسانند. بنابراین در مبارزه شیمیایی انتخاب کنه کش موثر کار بسیار مهمی است.
  • با توجه به مقاومت سریع کنه تار عنکبوتی به سموم شیمیایی، استفاده از سموم شیمیایی با نظر متخصص گیاه پزشک انجام شود و ترجیحا از سموم کنه کشی استفاده گردد، که روی تخم کنه‌ها نیز موثر می‌باشد.
  • برای کنترل شیمیایی کنه تارعنکبوتی می توان از سموم مختلفی مانند آبامکتین (ورتیمک)، آمیتراز (مایتاک)، پروپاژیت (امایت)، تترادیفون (تدیون) استفاده کرد. البته شرط مهم استفاده از سموم در این نوع مبارزه مشخص شدن اندازه و وجود تراکم لازم از این نوع کنه می‌باشد.

جمع بندی

در این نوشتار تلاش کردیم به معرفی کنه تارعنکبوتی و مشخصات کلی آن بپردازیم و علائم وجود این آفت در گیاه را بررسی کردیم. اگرچه روش های مختلف مبارزه با این کنه را توضیح دادیم ولی برای حفاظت بهتر از گیاهان و درختان خود و همچنین بررسی تخصصی این آفت پیشنهاد می کنیم که از طریق صفحه تماس با ما از راهنمایی کارشناسان خبره ما بهره مند شوید.

همچنین از طریق فروشگاه بذر با ما، می توانید برای تهیه انواع آفت کش اقدام نمایید.

فروشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *