سبک زندگی

روش های کاربردی مبارزه با علف های هرز

مدیریت و از بین بردن علف های هرز باغات

علف‌ های هرز همیشه بخشی از اکوسیستم باغ شما خواهند بود پس باید به عنوان یک کشاورز، باغدار و تولیدکننده محصولات کشاورزی، حرفه‌ ای‌ ترین راه‌ های «مدیریت علف های هرز باغ» را بدانید. در این مقاله با روش‌ های مبارزه با علف‌ هرز آشنا می‌شوید.

با کنترل علف های هرز از سرمایه تان حفاظت کنید.

علف‌ های هرز به ویژه در سال‌ های اولیه رشد درختان، مانع رشد طولی و قطر تنه درخت می‌ شوند و رقابت بین درختان و علف‌ ها بر سر نور، آب، مواد مغذی و فضا باعث کاهش عملکرد باغ و ضرر و زیان در سرمایه‌ گذاری می‌ شود. در ادامه بهترین روش‌ های مبارزه با علف هرز در باغات را به طور کامل برایتان تشریح می‌ کنیم.

علف های هرز مفید 

علف های هرز فقط مایه ضرر و زیان نیستند؛ پس نباید به کل قلع و قمع شوند. تعدادی از فواید علف های هرز به شرح ذیل است:

۱. جذب زنبور عسل

۲. پناهگاهی برای جانوران مفید

۳. پیشگیری از فرسایش خاک زمین

۴. تعدیل حرارتی باغ

۵. جلوگیری از فعالیت بعضی آفت‌ ها بر روی درختان

۶. جلوگیری از تبخیر رطوبت خاک

۷. کاهش خسارت برخی آفات و بیماری‌ های گیاهان با جذب آنها

۸. تسهیل عبور و مرور در باغ گل‌ آلود

پس هر کجا از نابودی یا از بین بردن علف های هرز صحبت می‌کنیم منظور مقابله با رشد بی رویه و نوع مقاوم و دردسر ساز آن‌ هاست.

اول دشمنت را بشناس بعد به جنگ برو.

در جهان ۸۰۰۰ گونه علف هرز شناخته شده وجود دارد که ۲۵۰ گونه آن مستقیما در کشاورزی دخیل‌ اند. شناسایی نوع علف هرز برای تعیین شیوه مدیریت آن ضروری است. علف های هرز از دو جهت تقسیم‌ بندی می‌ شوند.

۱. باریک برگ یا پهن برگ بودن

۲. طول دوره رشد (یک ساله، دوساله، چندساله)

سلمه تره، کیسه کشیش، تاج خروس، خارشتر، پیچک صحرایی، خاکشیر خوراکی، کاهوی وحشی، پنیرک، شقایق، خرفه، گل قاصدک و خارخسک از نمونه علف‌ های هرز پهن برگ هستند. از انواع علف‌ های هرز باریک برگ می‌ توان از قیاق، چچم، پنجه مرغی، اویار سلام و علف پشمکی نام برد.

نمایشگر ویدیو

۰۰:۰۰
۰۳:۰۰

روش های مبارزه با علف های هرز

علف ‎های هرز یک ساله معمولا راحت‌ تر از علف های هرز دوساله و چندساله نابود می‌ شوند. در ادامه جدیدترین راه های پیشگیری و از بین بردن علف های هرز را می‌ خوانید.

عدم استفاده از کود حیوانی تازه و نپوسیده

کود حیوانی تازه و فرآوری نشده سرشار از آلودگی، تخم آفات و علف های هرز مختلف می باشد. مصرف بی رویه کودهای حیوانی نپوسیده باعث گسترش بذر علف های هرز مختلف در باغات می شود. یکی از راه های کنترل رشد و گسترش علف های هرز استفاده از کودهای حیوانی پوسیده، فرآوری شده و بدون آلودگی می باشد. برای تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه میتوانید از کود های کامل دارای عناصر غذایی مختلف استفاده نمایید.

شخم و زیر و رو کردن خاک

شخم و زیر و رو کردن خاک به طوری که ریشه درختان آسیب نبینند می تواند در کنترل علف های هرز موثر باشد. تکه تکه کردن قسمت های هوایی علف های هرز و همچنین زیر خاک کردن آنها باعث خشک شدن و نابودی آنها می شود. در شرایطی که زمین مرطوب بوده و رطوبت کافی را برای رشد بذرهای علف های هرز وجود دارد بذرهای داخل خاک جوانه می زنند. بعد از جوانه زنی بذور با شخم دوباره می توان آنها را از بین برد و بانک بذر علف های هرز را در خاک کاهش داد.

بیشتر بخوانید:
شخم و زیر و رو کردن خاک باغچه

قطع علف های هرز (وجین دستی)

علف بری و علف چینی، ساده‌ ترین و قدیمی‌ ترین راه حل از بین بردن علف های هرز در باغ‌ های کوچک است. علف چینی با دست و ماشین انجام می‌ شود و معمولا همیشه در ترکیب کنترل تلفیقی علف های هرز حضور دارد و با شخم زدن و استفاده از علف کش‌ ترکیب می‌ شود که در نهایت می‌ تواند به مدیریت و کنترل علف های هرز باغ و توسعه کشاورزی پایدار بینجامد.

وجین دستی علف های هرز باغ

آفتاب دهی از روش های مبارزه با علف هرز

در این روش یک پوشش نایلونی روشن بر روی خاک مرطوب پهن می‌ شود (شبیه گلخانه). این پوشش پلاستیکی شفاف، انرژی خورشید را با خاصیت گلخانه‌ ای به دام می‌ اندازد و با بالا بردن حرارت خاک بسیاری از گیاهان هرز و دانه‌ ها را می‌ کشد. چرا نایلون روشن؟ چون طبق تحقیقات، نایلون روشن بیشتر از پلاستیک تیره دمای خاک را بالا می‌ برد. آفتاب دهی قادر است حتی بذر های زنده علف هرز را به مرده تبدیل کند؛ با این حال برای کنترل علف هرز های یک ساله مناسب‌ تر است.

آفتاب دهی خاک

کنترل شیمیایی با استفاده از علف کش

در کنترل شیمیایی از علف کش های شیمیایی استفاده می‌ شود که در صدر آنها گلایفوزیت قرار دارد. علف کش گلایفوزیت پرمصرف‌ ترین علف کش در طول تاریخ کشاورزی بوده و از بهترین روش های مبارزه با علف هرز بوسیله ی سم پاش در باغات است. توجه داشته باشید که استفاده مداوم از علف کش ها بر موجودات غیر هدف اثرات نامطلوبی دارد.

کنترل شیمیایی علف های هرز

علف کش ها عمومی و یا انتخابی می باشند و از نظر کاربرد به دو دسته سیستمیک و غیر سیستمیک  تقسیم می شوند. پس از مصرف علف کش های سیستمیک بر روی علف های هرز سم از طریق برگ ها و اندام های هوایی گیاه جذب می شود و به تمام قسمت های گیاه می رسد و باعث نابودی آن می شود. معمولا علف کش ها را بر حسب نوع علف و شرایط رشدی آن  قبل از کاشت، پس از رویش و پس از ظهور گیاه مصرف می کنند. بنابراین به منظور استفاده صحیح از علف کش ها و گرفتن نتیجه مطلوبی از مبارزه شیمیایی با علف های هرز حتما قبل از مصرف با کارشناس گیاهپزشک مشورت کنید.

نکات مهم در استفاده از علف کش ها

  • هنگام خرید یا سفارش علف‌ کش به نوع کاربرد محصول توجه کنید چون برخی علف‌ کش ‌ها برای پیشگیری از رشد علف استفاده می‌ شوند و بعضی برای از بین بردن علف‌ های رشد کرده.
  • علف‌ کش را بیش از اندازه مصرف نکنید.
  • دقیقا مطابق دستور العمل درج شده بر روی بسته‌ بندی عمل کنید تا در مسیر مبارزه با علف های هرز، سلامت خاک و گیاهان باغتان به خطر نیفتد.

استفاده از مالچ آلی

منظور از مالچ های آلی بقایای برخی گیاهان مثل کاه، آفتابگردان، گندم و جو است. در این روش یک لایه با ضخامت ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌ متر برای مدت زمان مشخصی، اطراف درخت را می‌ پوشاند و جلوی رسیدن نور به بذر و ریشه علف‌ های هرز را می‌ گیرد. این ترکیب نه تنها باعث کاهش علف های هرز باغ شما می‌ شود بلکه در حفظ آب، نیتروژن و بهبود رشد درختان نیز بسیار مؤثر است. مالچ باید پیش از سبز شدن علف‌ های هرز روی خاک پهن شود.

پاشیدن مالچ آلی

تاثیر مالچ غیر زنده در کنترل علف هرز

فراگیرترین روش از بین بردن علف های هرز در جهان امروز، مالچ غیر زنده است. در این روش سطح زمین با پلاستیک‌ های سیاه پوشانده می‌ شود. مالچ پلاستیکی سیاه نسبت به پلاستیک‌ های روشن که تنها برای مناطق پر آفتاب مؤثر است، بسیار بهتر علف‌ های هرز را کنترل می‌ کند. مالچ پلاستیکی باعث افزایش رشد درختان باغ، زود رسی میوه و زیاد شدن محصول شما می‌ شود و با کم کردن آفات و بیماری‌ های محصولات کشاورزی و کاهش تبخیر آب از سطح خاک مزایای اقتصادی چشمگیری به همراه دارد.

پوشاندن زمین با پلاستیک

کنترل فیزیکی علف های هرز با شعله افکن

شعله افکن بافت‌ های گیاهی را برای مدت کوتاهی حدود یک دهم تا دو دهم ثانیه در معرض حرارت ۹۰_۱۰۰ درجه قرار می‌ دهد ولی گیاه را نمی‌ سوزاند بلکه تنها دیواره سلولی آن را تخریب می‌ کند. شعله افکن باید پیش از خارج شدن محصول از خاک استفاده شود. این روش مؤثر در مبارزه با علف هرز برای علف های پهن برگ بهتر عمل می‌ کند.

استفاده از شعله افکن

کنترل تلفیقی علف های هرز

کنترل تلفیقی از بین بردن علف های هرز برای علف‌ های چندساله هم بسیار مؤثر بوده است. در این روش به جای استفاده از یک یا دو علف کش از استراتژی‌ های مختلف کنترل علف های هرز استفاده می‌ شود. کارآمدی مدیریت تلفیقی علف های هرز باغ در گروی اطلاعات دقیق درباره گونه علف‌ های هرز، دلایل رشد آنها، اطلاعات محیطی و اکولوژیکی است.

 

از بین بردن علف های هرز در کشاورزی ارگانیک

علاقه به تولید مواد غذایی ارگانیک نزد مردم و تولید کنندگان، باعث توسعه طیف وسیعی از ماشین‌ آلات جدید و تکنیک‌ های غیر شیمیایی برای مدیریت و کنترل علف‌ های هرز باغ شده است. اگر شما هم در حوزه محصولات کشاورزی ارگانیک فعالیت دارید؛ از روش‌ های آفتاب دهی، شعله افکن، علف چینی با دست یا ماشین و مالچ آلی استفاده کنید. نکته بسیار مهم در مبارزه با علف‌ هرز به شیوه‌ های ارگانیک، مدیریت تلفیقی در کنترل علف‌ های هرز باغات است چون هیچ کدام از این موارد به تنهایی نمی‌ توانند جایگزین علف‌ کش‌ های شیمیایی باشند.

۳ نکته طلایی در مدیریت و کنترل علف های هرز

  1. یک راه تاثیر گذار در کم شدن علف‌ های هرز آبیاری به شیوه قطره‌ای است زیرا آب مستقیما به درخت و گیاه مورد نظر می‌ رسد و علف‌ های هرز از آن بی‌ نصیب می‌ مانند.
  2. از شخم زدن خاک در موارد غیر ضروری خودداری کنید. احتمال اینکه بذر علف هرز در دل خاک باغ شما باشد زیاد است. با زیر و رو کردن بی‌ موقع، این بذر ها را بیدار نکنید.
  3. با سرزنی علف‌ های هرز از گل کردن و بذر دهی آن جلوگیری کنید و گرنه با جابجایی بذر ها توسط باد، کار شما به مراتب سخت‌ تر خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله از به‌ روزترین و بهترین روش‌ های مدیریت و مبارزه با علف هرز باغ ها در کشاورزی پایدار برای شما گفتیم. توجه داشته باشید که از بین بردن علف های هرز نیازمند صبر و پیگیری مداوم است. کشاورزباشی را دنبال کنید و از مشاوره‌ های کارشناسی ما در مسیر کشاورزی پایدار بهره‌ مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *